Članek iz arhiva revije Adrenalin – 1999 – št.23
Da, govorili bomo o pijači. Pa ni to navaden zvarek, to je "pijača naše in vaše mladosti", kakor se glasi slogan za pravo slovensko Cockto. Da vam jo pobliže predstavim, me je navdihnil prav ta njen naval mladosti. Poznamo jo že dolgo, no od kdaj, ste se že kdaj vprašali? Veliko mladih, predvsem "adrenalincev", se z njo identificira, sprejeli so jo za svojo. Najbrž pa se samo njihovi starši spomnijo njenih začetkov. Zato sem se odločila, da se vrnem v tiste čase, ko so ob nedeljskih obiskih gostiln, mladi naročali še malinovec.
Okus poznate vsi, kaj pa njen znak in plakat. Seveda, saj je postal že simbol. In tudi je, s svojo svežino, nespremenjen konkurira tudi sodobnemu oglaševanju. S temi mislimi, sem se odpravila do profesorja Sergeja Pavlina, ki predava na Fakulteti za arhitekturo v Ljubljani. Gospod je takorekoč boter podobi Cockte. Z njim se je vse skupaj začelo in še vedno traja. Kot, da se Cockta ni postarala, tudi on ne kaže svojih let, čeprav je pred kratkim praznoval svojih sedemdeset let. Za trenutek se mi je zazdela ta pijača res čarobna, pravi izvor mladosti in energije. Zaradi tega tak tudi naslov teh vrstic.
Tega šarmantnega gospoda poznam že nekaj let in poprosila sem ga, da nam pokaže zakulisje Cockte. Treba se je bilo vrniti na začetek 50 – tih let, ko je nastajala zamisel. Takrat je bila v svetu cenjena sicer že stara ameriška osvežilna pijača Coca Cola.
Pri nas je bila smatrana kot prozahoden proizvod, razvada in negativna miselnost. Bila je dokaj smela odločitev, da se na našem takratnem trgu, pojavi protiutež za Coca Colo. Idejni in strokovni pobudnik, je bil gospod Emerik Zelinka, takrat zaposlen pri Slovenijavinu. Pred vojno so imeli doma žganjarno, zelo dobro se je spoznal na pijače in recepture. Bil je predvsem velik estet, pa tudi inovator.
V tistem času je gospod Pavlin, za Slovenijavino oblikoval etikete, plakate in prospekte za vina, predvsem za izvozna vina. S tem, je imel priložnost in vpogled v tuje proizvode in reklamo. Leta 1952, mu je gospod Zelinka naročil izdelavo celostne podobe za slovensko osvežilno pijačo, ki je bila prvotno poimenovana Yugocola, nato Yugocockta in končno Cockta. Tip črke, je izbral iz starih, že zapuščenih črk v tiskarni, ki so bile med drugim uporabljene za predvojni časopis Slovenski narod.
Steklenica za Cockto, je nastala iz male pivske steklenice, ki je pri nas še nismo poznali, bila pa je primeren vzorec. Priredil jo je po višini in premeru, da se je izognil kopiji. Logo na njej, je bil izbočen in površina steklenice "hrapavo zamrznjena". Vse to, so skupaj z gospodom Pavlinom oblikovali v steklarni Rogaška.
Istočasno je oblikoval leseno embalažo in kot posebnost, kartonske zložljive košarice za šest steklenic, ki jih lahko vidite na fotografiji. Te zadnje, so izdelovali v Kartonažni Ljubljana.
Sledila je zamisel o izdelavi plakata in istočasno poslikavi malega tovornega avtomobila za distribucijo, ki bi predstavljal potujočo reklamo. To je bil predelan stari Opel. Za plakat je bilo pripravljenih več osnutkov, vsi so izdelki Sergeja Pavlina in vam jih prvič predstavljamo, kot bogato zakladnico zgodovine Cockte. Izbrana pa je bila rešitev Uroša Vagaje, ki jo lahko vidite v ozadju, s katerim sta takrat sodelovala pri različnih projektih. Prvi osnutek, slikica z osebo pod senčnikom, je izdelal leta 1953 in tri leta kasneje uporabil za naslovnico 20. številke revije Arhitekt, seveda brez napisa Cockta.
Moto vsega je bilo: svežina, hlad in sonce. Tako je leta 1955 – 56, pripravil povsem drugačno varianto osnutka, z motivom polarnega medveda, katerega pri Slovenijavinu, niso nikakor želeli sprejeti. Resnici na Ijubo, ni zanemariti dejstva, da je Coca Cola uporabila takega medveda za reklamo 40 let kasneje.
Uživajte še ob ostalih osnutkih idej in se prepustite zgodbi Cockte, zdaj jo res poznate. Imejte se skrajno lepo. Nujno! Kot bi rekel gospod Pavlin, kateremu se zahvaljujem za vse informacije.
Jana Braniselj
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.